Lent and Baptism / Cuaresma y Bautismo

Lent evolved around the theme of baptism which, from at least the 3rd century, had been associated with the vigil of the anniversary of the Lord’s resurrection: the Easter Vigil. During the first centuries preparation for baptism could last for several years. Adults seeking church membership could not just ―sign up. They were tested for up to three years. Theses individuals were called catechumenate which comes from the Greek word katechein which means ―to teach. The catechumens’ final phase of preparation for baptism always included a period of fasting to support changes in lifestyle.

This ritual preparation for Easter was a special time at first only for catechumens. Gradually it became popular for those already baptized to participate in this traditions of fasting. When the catechumenate was discontinued in the early Mid-dle Ages, due to the widespread custom of infant baptism, Christians continued the tradition of fasting for forty days in preparation for Easter.

Lent as a 40-day season developed in the 4th century from three merging sources. The first source is the ancient paschal fast that began as a two-day observance before Easter but was gradually lengthened to 40-days. The second source was the catechumenate as a process of preparation for Baptism, including an intense period of preparation for the Sacraments of Initiation to be celebrated at Easter. The third source was the Order of Penitents, which was modeled on the catechumenate and sought a second conversion for those who had fallen back into serious sin after Baptism

As the catechumens (candidates for Baptism) entered their final period of preparation for Baptism, the penitents and the rest of the community accompanied them on their journey and prepared to renew their baptismal vows at Easter.

The key to understanding the meaning of Lent is simple: Baptism. Preparation for Baptism and for renewing baptismal commitment lies at the heart of the season.

Cuaresma y Bautismo

La Cuaresma se desarrolló alrededor del tema de bautismo que, desde a lo menos el tercer siglo, ha sido asociado con la vigilia del aniversario de la resurrección del Señor. Durante los primeros siglos la preparación para el bautismo podía durar hasta varios años. Adultos buscando membresía en la iglesia no podían sólo ―apuntarse. Se les hacían pruebas por hasta tres años. Se les llamaba a estos individuos catecúmenos que viene de la palabra Griega katechein que quiere decir ―enseñar. La última fase de preparación para el bautismo para los catecúmenos siempre incluía un período de ayuno para apoyar cambios en el estilo de vida.

Al principio la preparación ritual de Pascua era un tiempo especial sólo para catecúmenos. Gradual-mente se convirtió en algo popular para aquellos ya bautizados para participar en esta tradición de ayuno. Cuando se discontinuó el catecumenado en el principio de la Edad Media, debido a la costumbre extendida del bautismo para los recién nacidos, los Cristianos siguieron la tradición de ayunar por cuarenta días en preparación para la Pascua.
Cuaresma como una temporada de 40 días se desarrolló en el cuarto siglo y vino de tres procedencias unidas. La primera procedencia es el ayuno antiguo pascual que empezó como una práctica de dos días antes de Pascua pero que gradual-mente se alargó a 40 días. La segunda procedencia fue el catecumenado como un proceso de preparación para el Bautismo, incluyendo un intenso período de preparación para los Sacramentos de Iniciación que se celebraban en Pascua. La tercer procedencia fue la Orden de Pentitentes, que fue modelada sobre el catecumenado y buscaba una segunda conversión para aquellos que habían caído en pecado grave después del Bautismo.

Al entrar los catecúmenos (candidatos para el Bautismo) en su período final de preparación para el Bautismo, los penitentes y el resto de la comunidad los acompañaba en su viaje y se preparaban para renovar sus compromisos bautismales en Pascua.

La clave para entender el significado de Cuaresma es sencilla: Bautismo. Preparación para el Bautismo y para renovar el compro-miso bautismal.

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