Easter Sunday / Domingo de Pascua

Easter Sunday: The Resurrection of the Lord

Easter symbols are all about life. The lilies that bloom radiate living beauty. Easter eggs sym-bolize the life the breaks out of the tomb. The Easter candle burns brightly as a sign that light conquers darkness, a light that brings life to all. Water is needed by every living thing. Even secular symbols like rabbits and chicks point to abundant life-recall the phrase, “they multiply like rabbits,” used to describe a proliferation of life.

The cross that graces so many Easter cards as well as the Easter candle itself, also reminds us that Easter is about death-and transformation. The symbols of life have within themselves the power of death. The lily gives up its bloom and the plant dies back retreating into the bulb that nourished it. The egg pours out its life and the shell is left behind. The fire that is contained in the Easter candle can just as easily roar into a refining conflagration. Water, which all life needs, can also destroy. And the cross at its inception was an instrument of death and hardly a symbol of life.

This is the hard truth of the Easter message. Life comes at a price, and eternal life at the costliest price of all: the death of the only-begotten Son. Christ’s death brings life, and is so radically transforma-tive that even the very instrument of his death is seen today as a sign of life for all. The newly baptized are sealed with a cross of chrism on their forehead, a fragrant transformation of the ashes that graced us all at the beginning of Lent. The newly baptized died to sin in the bath of water and rose to life in Christ, and the rest of us renewed our baptismal commitment to follow Christ faithfully through life. This Easter day is a celebration and a commitment, a promise to leave the past behind and to walk in the newness of life.

©2011 Liturgical Publications Inc

La Pascua: La Resurrección del Señor

La liturgia presenta el Domingo de Resurrección como el punto culminante de todo el año litúrgi-co. La Semana Santa le brinda a la Iglesia la oportunidad de participar de todo lo santo, porque santa es la Resurrección. Imaginémonos el Viernes Santo sin el Domingo de Resurrección: ¿podría esto alterar el mensaje cristiano? El Señor Jesús no sería más que otro personaje de la historia. Su enseñanza quizá sería recordada, pero su remoto titulo de Mesías como Hijo de Dios y luz del mundo podría quedar inválido. Sus apóstoles quedarían en el olvido y su Iglesia nunca hubiera existido. Sin embargo, mediante su Resu-rrección el Señor Jesús lo cambia todo.

San Juan nos da detalles muy significativos. Él nos manifiesta la forma de cómo corrió junto con Pedro hacia la tumba, y de cómo a pesar de llegar primero, no entró, sino que dejó que Pedro entrara primero. Al estar los dos dentro de la tumba, el discípulo que llegó primero vio y creyó. Así es: creyó en el Resucitado. ¿Qué nos quiere enseñar el evangelista contándonos estos detalles? Sencillamente que cre-er en la Resurrección y tener fe en ella es un factor muy importante en la vida de todo creyente. La Resu-rrección nos enseña cómo la muerte da vida. Esto lo sabemos todos. Pero es muy fácil perder la aprecia-ción del ciclo muerte-vida, pues estamos metidos en nuestros propios sucesos. Muchas veces es el ciclo de la muerte el que nos humaniza a profundizar en nuestra experiencia humana. Recordemos: la muerte es un momento, pero la Resurrección es vida para siempre.

©2011 Liturgical Publications Inc

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s