Servants of Prayer III: / Siervos de Oración III:

This is the third article related to the concept of servants of prayer from the Universal Catechism which includes each of us.

I began this Servants of Prayer series looking at:
• The Family. The family, itself, as a unit, creates its own “personality” with its own rhythm of living life, customs and traditions. (CCC 2685)
• A second group of “Servants of Prayer” which the bishops mention in the Catechism of the Catholic Church is the group known as catechists. (CCC 2688)

Today we address Prayer Groups or Schools of Prayer:
Prayer groups, indeed “schools of prayer,” are today one of the signs and one of the driving forces of renewal of prayer in the Church, provided they drink from authentic wellsprings of Christian prayer. Concern for ecclesial communion is a sign of true prayer in the Church. CCC 2689

Prayer Groups are so connected to the Charismatic movement in the Church it’s hard to see beyond that model. It’s a good model, but far from the only model of Prayer Group or of a School of Prayer. There are many traditions.

A little later in the Universal Catechism the bishops add:
The different schools of Christian spirituality share in the living tradition of prayer and are precious guides for the spiritual life. CCC 2693

The “schools of Christian Spirituality” are many! They include the monastic traditions of the Eastern Churches as well as the western monastic traditions; the mendicant traditions: Franciscan, Dominican, Carmelite;. Jesuit Spirituality as well as the Incarnational Spirituality of the Incarnate Word Sisters have had influence on our parish.

Beyond the Christian tradition is also the role of Native Spirituality, specifically that of Creation Spirituality of the Puebloan tradition which impacts us strongly here in Ysleta and the Southwest.

Schools of Prayer are also found in our local traditions and groups. Guadalupana prayer tradition calls us to be attentive to service to the poor as Coatlaxopeuh (pronounced quatlasupe) called Juan Diego to do: he gave a conquered people the ability to find comfort, narrative, and a connection to their own Nahuatl deities. The color of La Virgen’s dress, red, with symbolic “meaning and writings” tell a story to the Nahuatl people. The maternity band worn by La Virgen explains expectant birth or new expectations that gave hope and provided a symbolic new beginning. How is that hope expressed in the Guadalupanas today? As a School of Prayer they can learn and guide us.

The Carmelitas, the Holy Name, the ACTS process are all called to be schools of prayer among us helping us find the way. Which Spirituality calls you out? Be schooled in it.

fr. Charles

Siervos de Oración III: Escuelas de Oración

Este es el tercer artículo relacionado con el concepto de siervos de oración del Catecismo Universal que incluye cada uno de nosotros.

Empecé esta serie de Siervos de Oración viendo:
■ la familia. La familia, como unidad crea su propia “personalidad” con su propio ritmo de vivir la vida, costumbres y tradiciones. (CCC 2685)
■ Un segundo grupo de “siervos de oración” que los obispos mencionaron en el Catecismo de la Iglesia Católica es el grupo conocido como catequistas. (CCC 2688)

Hoy nos dirigimos a Grupos de Oración o Escuelas de Oración:

Grupos de oración, es decir, “escuelas de oración,” son hoy unos de los signos y unos de los acicates de la renovación de la oración en la Iglesia, a condición de beber en las auténticas fuentes de la oración cristiana. La salvaguardia de la comunión es señal de la verdadera oración en la Iglesia. CCC 2689

Grupos de Oración están tan conectados con el movimiento carismático en la Iglesia que es difícil ver más allá de ese modelo. Es un buen modelo, pero lejos del único modelo de Grupo de Oración o de una Escuela de Oración. Existen muchas tradiciones.

Un poquito más tarde en el Catecismo Universal los obispos añaden: Las diferentes espiritualidades cristianas participan en la tradición viva de la oración y son guías preciosas para la vida espiritual. CCC 2693

¡Las “escuelas de espiritualidad cristianas” son muchas! Incluyen las tradiciones monásticas de la Iglesia de Oriente así como las tradiciones monásticas de oeste; las tradiciones mendicantes: Franciscanos, Domínicos, Carmelitas. Espiritualidad Jesuita y también la Espiritualidad de la Encarnación de las Hermanas del Verbo Encarnado han influido sobre nuestra parroquia.

Más allá de la tradición Cristiana también está el papel de la Espiritualidad Nativa, específicamente la Espiritualidad de la Creación de la tradición de los Pueblos que nos impacta fuertemente aquí en Ysleta y en el suroeste.

Escuelas de Oración también se encuentran en nuestros grupos y tradiciones locales. La tradición de la oración Guadalupana nos llama a ser atentos al servicio a los pobres como Coatlaxopeuh (que se pronuncia quatlasupe) llamó a Juan Diego que hiciera: el dio al pueblo conquistado la habilidad de encontrar consuelo, narración y una conexión a sus propios dioses Nahuatl.

El color del vestido de la La Virgen, rojo, con “significado y escrituras” simbólicas relatan el cuento al pueblo Nahuatl. El cinturón de maternidad que lleva La Virgen explica el nacimiento esperado o nuevas expectativas que dieron esperanza y que dieron un nuevo comienzo simbólico. ¿Cómo se expresa esa esperanza en las Guadalupanas hoy día? Como escuela de oración ellas pueden aprender y guiarnos.

Las Carmelitas, el Santo Nombre, el proceso de ACTS todos son llamados a ser escuelas de oración entre nosotros ayudándonos a encontrar el camino. ¿Que Espiritualidad te llama a ti? Sé instruido en ella.

padre Charles

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